دریافت خسارت بیمه باربری

برای دریافت خسارت بیمه باربری چکار باید کرد؟

یکی از مهم‌ترین اجزای فعالیت‌های تجاری، حمل و نقل کالا است. اما با وجود پیشرفت‌های گسترده توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل، همواره احتمال بروز مخاطرات وجود دارد. خرید بیمه‌ باربری یا حمل و نقل کالا با پوشش‌های مناسب، آرامش خاطر و اطمینان از امنیت سرمایه در برابر ریسک‌های محتمل فراهم می‌کند. با این بیمه‌ نامه، شرکت بیمه در مقابل حق‌ بیمه دریافتی، متعهد می‌شود چنانچه در جریان حمل کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر در نتیجه وقوع خطرهای موضوع بیمه، کالا تلف شده و یا دچار خسارت شد، زیان وارده را جبران کند.

بیمه باری خسارت های مختلفی که ممکن است در هنگام حمل بار رخ دهد را تحت پوشش قرار می دهد. اما در صورت بروز خسارت، نحوه دریافت خسارت بیمه باربری چگونه است؟ بیمه‌گذار باید به محض اطلاع از وقوع خسارت مراتب در اولین فرصت ممکن و حداکثر ظرف ۵ روز موضوع را به بیمه اعلام و درخواست اعزام و بازدید کارشناس از محموله خسارتی را ارائه کند. کارشناسان بیمه در اسرع وقت برای تعیین میزان خسارت اعزام خواهند شد.

برای اینکه در دریافت خسارت با مشکلی رو به رو نشوید باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

نکات لازم برای دریافت خسارت بیمه باربری

  • در موارد وقوع خسارت، باید از هرگونه سازش و یا مصالحه با مسئول ایجاد خسارت خودداری شود.
  • هرگونه اقدام معقول که جهت رفع یا به حداقل رساندن خسارت مؤثر است باید انجام شود.
  • امکان اقامه دعوی و احقاق حق علیه حمل کنندگان، تحویل گیرندگان کالا یا هر شخص ثالث باید کاملاً حفظ شود.
  • در مواردی که از سالم بودن کامل کالای بیمه شده اطمینان نباشد، نباید رسید بدون قید و شرط به متصدیان حمل داده شود. همچنین با درج موضوع در بارنامه یا رسیدی که به متصدیان حمل می‌دهند، حق مطالبه خسارت باید محفوظ نگه داشته شود.
  • هرگاه موقع تحویل گرفتن کالای بیمه شده، زیان یا آسیبی مشهود نباشد، بیمه‌گذار یا نمایندگان و یا ذی‌ نفعان وی باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ تحویل گرفتن کالا و اطلاع از خسارت، مراتب را به طور کتبی با پست سفارشی یا اظهارنامه به متصدیان حمل اعلام کنند.

علاوه بر موارد بالا، در مواردی که موسسه حمل تمام یا قسمتی از کالای بیمه شده را به بیمه‌گذار یا نمایندگان و یا ذی‌ نفعان وی تحویل ندهد، آنها موظفند پس از تنظیم صورت مجلس کسر تخلیه، گواهی کتبی عدم تحویل را از موسسه مزبور بخواهند. در صورتی که گواهی عدم تحویل در موعدهای مقرر در بیمه نامه صادر نشود، بیمه‌ گذار یا نمایندگان و یا ذی‌ نفعان وی باید حداکثر طی یک هفته با اظهارنامه رسمی از موسسه حمل درخواست خسارت کرده و مراتب را به بیمه گر اطلاع دهند.

امیدواریم تمامی مطالبی که توضیح دادیم، آگاهی کامل در مورد نحوه دریافت خسارت بیمه باربری را به شما داده باشد.

مطالب دیگر:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس