مشخصات انواع خاور و کامیونت

خاور چیست ؟

حمل و نقل زمینی کالاها توسط انواع مختلفی از کامیون‌ و ماشین های باربری صوت می‌گیرد. یکی از محبوب‌ ترین کامیون‌ های باربری در ایران، خاور است. خاور نوعی کامیون باربری از تولیدات شرکت بنز است. کامیون خاور یا کامیونت، به دلیل اندازه‌ی متوسط، قیمت مناسب، و بارگیری آسان، مورد توجه رانندگان، شرکت‌های باربری، و صاحبان کالا قرار گرفته است.

ساخت این کامیون خاور اولین بار در سال 1965 توسط شرکت بنز صورت گرفت. امروزه شرکت‌های ایسوزو، هیوندا، فاو، فوتون، بادسان و در ایران آذرخش تولید کننده و عرضه کننده این نوع کامیون‌ها‌ هستند که در ادامه به مشخصات این خاور ها و کامیونت ها می پردازیم.

انواع شرکت تولید کننده خاور

خاور، نامی عمومی برای کامیون و کامیونت‌های باربری است که توسط شرکت‌های مختلف، از جمله بنز و هیوندا، تولید می‌شود. با این حال، معروف‌ترین خاور در ایران، خاور بنز است که توسط شرکت بنز تولید شده است. خاور از نظر شرکت تولید کننده به شرکت های زیر تقسیم می شود :

ایرانی : آذرخش

چینی : فوتون، فاو، بادسان

کره ای : هیوندا

آلمانی : بنز

ژاپنی : ایسوزو

انواع خاور

خاور ها را بهتر است بطور کلی به دو دسته تقسیم بندی کنیم :

خاور دماغ دار

کامیون خاور دماغ دار، به دلیل شباهت ظاهری به کامیون‌های بنز و مایلر، گاهاً با این نام‌ها نیز شناخته می‌شود. کامیون 911 یا خاور 911، خاور 1113 از نوع خاور های دماغ دار هستند.

خاور بی دماغ

کامیون خاور بی‌دماغ، به دلیل نداشتن دماغه‌ی بزرگ و کشیده، با نام کامیونت نیز شناخته می‌شود. خاور 608 یا خاور 612، خاور 808، خاور 813 و خاور 913، خاور 1013 ازین نوع خاور های بی دماغ یا کامیونت هستند.

خاور شهری یا برون شهری ؟

از نظر خدمات باربری و خدمات اسباب کشی خاور را به دو نوع خاور درون شهری و خاور برون شهری تقسیم می‌شود. مسیرهای برون شهری به خاطر سختی راه نیاز به ماشین قویتر و بزرگتر دارند. استاندارد لازم برای حرکت خاور در مسیرهای بین شهری بسیار سختگیرانه تر از ماشین خاور درون شهری هست. خاور درون شهری می‌ تواند در یکی از شهرهای ایران فعالیت کند. مثل خاور کرج یا خاور تهران. خاور بین شهری می‌تواند از مبداً تهران به شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، بندرعباس، یزد، رشت و… باشد و یا حتی از مبدا شهرستان به تهران.

خدمات خاور ( قابل ارائه در اتوبار کرج )

خاور از نظر خدماتی که ارائه می‌کند به انواع زیر تقسیم می‌شود:

خاور روباز یا خاور اتاق دار چوبی برای حمل تره بار و یا دستگاه ها و ابزار و لوازم صنعتی و… ، بغل بازشو برای جابجایی کالاهایی که با لیفتراک از بغل بارگیری می شوند، کامیون خاور مسقف جهت حمل اثاثیه منزل و مبلمان و خاور یخچالدار را برای حمل کالاهای سردخانه ای و فاسد شدنی مناسب است.

سخن پایانی

در این مطلب بیشتر سعی کردیم تا با هم با انواع مشخصات خاور و کامیونت آشنا شویم. در این مقاله، به مقایسه‌ی کامیون‌های خاور دماغ دار و بی‌دماغ، و راز اعدادی که به آنها گفته می‌شود، خواهیم پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس